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Academic Year/course: 2023/24

29123 - Market Research


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
29123 - Market Research
Faculty / School:
177 - Escuela Universitaria de Turismo
Degree:
445 - Degree in Tourism
616 - Degree in Tourism
ECTS:
6.0
Year:
3
Semester:
First semester
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

The subject gives continuity to the compulsory subject Tourism Marketing of the second semester of the first year, of 6 ECTS credits, which is the first approach of the student to the commercial function in the company.

These approaches and goals are aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations Agenda 2030 (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/), such that the acquisition of the subject learning results provides training and competence to contribute to some extent to their achievement:

  • Goal 8: Decent Work and Economic Growth
  • Goal 10: Reduction of Inequalities
  • Goal 11: Sustainable Cities and Communities

2. Learning results

- Search for secondary information of interest to the problem under study

- Generate effective questionnaires

- Design samples appropriate to the research objectives

- Perform basic statistical analyses using computer programs and derive conclusions from them

3. Syllabus

Unit 1. Introduction to market research

Unit 2. The market research process

Unit 3. Market analysis, segmentation and positioning

Unit 4. Market research instruments

Unit 5. Quantitative tools for market research

Unit 6. Market research from software

4. Academic activities

Attendance to theoretical classes (30 hours)

Attendance to practical classes (30 hours)

Tutorial attendance (10 hours)

Examinations (4 hours)

Autonomous student work (78 hours)

5. Assessment system

Continuous Assessment

1) Individual written tests (65%): 2 individual written tests will be given throughout the term. In these two tests the student must demonstrate his or her knowledge of the various concepts and his or her ability to interrelate and analyze 

critically these concepts from an eminently practical point of view.

In order to assess the grade of the written tests together with the group work, the grade of each written test must be higher than 4.5 out of 10.

2) Final group work (35%): completion of a group work that applies the concepts studied.

The continuous assessment option requires the active participation of the student

 

Global assessment

Individual written test (100%): the student must show his/her knowledge of the different concepts, and his/her capacity to interrelate and critically analyze these concepts from an eminently practical point of view. To pass this testthe grade must be equal to or higher than 5 out of 10.


Curso Académico: 2023/24

29123 - Investigación de mercados


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
29123 - Investigación de mercados
Centro académico:
177 - Escuela Universitaria de Turismo
Titulación:
445 - Graduado en Turismo
616 - Graduado en Turismo
Créditos:
6.0
Curso:
3
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

La asignatura da continuidad a la asignatura obligatoria Marketing Turístico del segundo semestre del primer curso, de 6 créditos ECTS, que supone la primera aproximación del alumno a la función comercial en la empresa.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la Agenda 2030 de Naciones Unidas (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/), de tal manera que la adquisición de los resultados de aprendizaje de la asignatura proporciona capacitación y competencia para contribuir en cierta medida a su logro:

  • Objetivo 8: Trabajo decente y crecimiento económico.
  • Objetivo 10: Reducción de las desigualdades.
  • Objetivo 11: Ciudades y comunidades sostenibles

2. Resultados de aprendizaje

- Buscar información secundaria de interés para el problema objeto de estudio
- Generar cuestionarios eficaces
- Diseñar muestreos adecuados a los objetivos de la investigación
- Realizar análisis estadísticos básicos mediante programas informáticos y derivar conclusiones de los mismos

3. Programa de la asignatura

Tema 1. Introducción a la investigación de mercados

Tema 2. El proceso de investigación de mercados

Tema 3. Mercado: análisis, segmentación y posicionamiento

Tema 4. Instrumentos de investigación de mercados

Tema 5. Herramientas cuantitativas para la investigación de mercados

Tema 6. Investigación de mercados desde programas informáticos

4. Actividades académicas

Asistencia a clases teóricas (30 horas)

Asistencia a clases prácticas (30 horas)

Asistencia a tutorías (10 horas)

Realización de exámenes (4 horas)

Trabajo autónomo del alumnado (78 horas)

5. Sistema de evaluación

Evaluación continua 

1) Pruebas escritas individuales (65%): se realizarán 2 pruebas escritas individuales a lo largo del curso. En estas dos pruebas el alumno debe mostrar sus conocimientos sobre los diversos conceptos y su capacidad para interrelacionar y analizar críticamente esos conceptos desde un punto de vista eminentemente práctico.

Para valorar la nota de las pruebas escritas de forma conjunta con el trabajo en grupo, la calificación de cada prueba escrita debe ser superior a 4,5 sobre 10.

2) Trabajo final en grupo (35%): realización de un trabajo en grupo que aplique los conceptos estudiados.

En la opción de evaluación continua se exige la participación activa del alumno

 

Evaluación global

Prueba escrita individual (100%): el estudiante debe mostrar su conocimiento sobre los diversos conceptos, y su capacidad para interrelacionar y analizar críticamente esos conceptos desde un punto de vista eminentemente práctico. Para superar esta prueba la calificación debe ser igual o superior a 5 sobre 10.